The Childhood and its Circumstances: A path for the Construction of Rights

  • Joaquín Pablo Reca Universidad Nacional de La Plata, Argentina
  • Mariano Plaza Universidad Nacional de La Plata, Argentina
  • Santiago Galán Universidad Nacional de La Plata, Argentina
Keywords: Childhood (Different Types), Actors, Disputes, Paradigm, Interdisciplinary

Abstract

The present paper covers different axes that build the path on which childhood walks along. With that objective, the focus shall be upon the actors that operate within this childhood under the auspice of the “old paradigm” such as the Child Wealth Fare Act (Ley de Patronato - 1919), as well as under the “universal halo” of the Convention on the Rights of the Child. This Decalogue, while installing children and adolescents as “subjects or rights”, locates them in an ambiguous role that creates (more) tensions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Joaquín Pablo Reca, Universidad Nacional de La Plata, Argentina

Lawyer, Universidad Nacional de La Plata, Argentina. Legal Assistant in the Suprema Corte de la Provincia de Buenos Aires. Master in Human Rights. He was a member of the Clínica de Derechos Humanos and the Instituto de Política y Gestión Pública (2018 to date), both from the Universidad Nacional de La Plata. Associate Member in the Asociación Argentina de Derecho Constitucional.

Mariano Plaza, Universidad Nacional de La Plata, Argentina

Lawyer, Universidad Nacional de La Plata, Argentina. Master in Human Rights. Researcher at the Observatorio de Relaciones Económicas Internacionales, Universidad Nacional de La Plata

Santiago Galán, Universidad Nacional de La Plata, Argentina

Lawyer, Universidad Nacional de La Plata.  Judicial Agent in the Unidad de Investigación de Delitos Económicos, Procuración of the Suprema Corte de Justicia of the Provincia de Buenos Aires. Master in Human Rights.

References

Aguilera, S. (2006). Ser niño “huacho” en la historia de Chile (siglo XIX) Ediciones LOM. http://www.memoriachilena.gob.cl/602/w3-article-97769.html.

Barna, A. (2013). Los derechos del niño. Un campo de disputa. Boletín de Antropología y Educación, 4(5),24-25.

http://www.derechoshumanos.unlp.edu.ar/assets/files/documentos/los-derechos-del-nino-un-campo-en-disputa.pdf.

Barna, A. (2012). Convención Internacional de los Derechos del Niño. Hacia un abordaje desacralizador. Kairos, Revista de Temas Sociales, 16(29),13. http://www.derechoshumanos.unlp.edu.ar/assets/files/documentos/convencion-internacional-de-los-derechos-del-nino-hacia-un-abordaje-desacralizador.pdf.

Esquivel, V., Faur, E. y Jelin, E. (2012). Las lógicas del cuidado infantil entre las familias, el Estado y el mercado. IDES.

http://www.gemlac.org/attachments/article/321/Las-l%C3%83%C2%B3gicas-del-cuidado-infantil.-Entre-las-familias-el-Estado-y-el-mercado.1.pdf#page=12. Fecha de consulta 18 de septiembre de 2020.

Fonseca, C. y Cardarello, A. (1999). Derechos de los más y menos humanos (Trad. Carla Villalta). Revista Horizontes Antropológicos, 5(10), 3-35. http://www.derechoshumanos.unlp.edu.ar/assets/files/documentos/derechos-de-los-mas-y-menos-humanos.pdf.

Fonseca, C. (2011). As novas tecnologias legais na produção da vida familiar. Antropologia, direito e subjetividades. Revista de Ciências Sociais, (11)1. http://www.derechoshumanos.unlp.edu.ar/assets/files/documentos/as-novas-tecnologias-legais-na-produo-da-vida-familiar.pdf.

Foucault, M. (1977-1978), Trad. de Horacio Pons, (2006). “Clase del 8 de febrero de 1978”. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica. https://crucecontemporaneo.files.wordpress.com/2012/01/foucault_michel-seguridad_territorio_poblacion.pdf. Fecha de consulta 1 de abril de 2020.

Grinberg, J. (2013). La recepción de “los derechos del niño” en Argentina: Trayectoria de activistas y conformación de una nueva causa en torno a la infancia, Revista colombiana de antropología-sociología Virajes, (15)1, 318-321. http://www.derechoshumanos.unlp.edu.ar/assets/files/documentos/la-recepcion-de-los-derechos-del-nino-en-argentina.pdf.

Llobet, V. S. y Tabbush, C. (2014). Derechos, género, generaciones: disputas y negociaciones sobre protección y bienestar. Revista rosarina de Estudios de Género Zona Franca, Dossier, (22)23: 5-14. https://zonafranca.unr.edu.ar/index.php/ZonaFranca/issue/view/1.

Llobet, V. S. y Villalta, C. (2015). Resignificando la protección. Nuevas normativas y circuitos en el campo de las políticas y los dispositivos jurídico-burocráticos destinados a la infancia en Argentina, Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales Niñez y Juventud, (13)1. http://equidadparalainfancia.org/wp-content/uploads/2013/08/Carla-Villalta-y-Valeria-Llobet-2015.-Resignificando-la-proteccion.pdf. Fecha de consulta 16 de mayo de 2020.

Martínez, G. J. S. (2017). El Habitus. Una revisión analítica, Revista Internacional de Sociología, 75(3). http://revintsociologia.revistas.csic.es/index.php/revintsociologia/article/viewFile/680/870%20p.2. Fecha de consulta 26 de marzo de 2020.

Satriano, C. (2008). El lugar del niño y el concepto de la infancia, Revista Extensión Digital de la Secretaría de Extensión Universitaria, Facultad de Psicología, (3),8. https://repository.unad.edu.co/bitstream/handle/10596/4869/514517%20infancia.pdf?sequence=1.

Soto, I. P. (2012). Sociología de la infancia: las niñas y los niños como actores sociales, Revista de Sociología, (27), 83. https://core.ac.uk/download/pdf/132236092.pdf.

Published
2021-01-15
How to Cite
Pablo Reca, J., Plaza, M., & Galán, S. (2021). The Childhood and its Circumstances: A path for the Construction of Rights. Revista De La Facultad De Derecho, (50), e2021n50a3. https://doi.org/10.22187/rfd2021n50a3
Section
Doctrine