Gender equality in access to and graduation from the Udelar Law School postgraduate courses
Abstract
This paper addresses the issue of access to and graduation from postgraduate degrees at the Faculty of Law from a gender perspective. The concepts of gender equality and equity are introduced, contextualizing them within the higher education framework. In order to assess the results obtained, the concept of gender balance is used. The main results show that there is a balance in favor of women in access, similar to that of undergraduate degrees. Regarding graduation, there is also a similar balance, which is accentuated in graduation from master's degrees. This balance is reversed in only two years, the last in 2020, marked by the beginning of the pandemic. A balance is also found in favor of men when the discharge rate is calculated based on gender, where it is observed that men graduated more than women. The implications of these results are discussed in the framework of advancement in academic and professional career. The need to deepen research on the conditions of entry and permanence in postgraduate school and promote educational policies aimed at improving gender equality is made explicit.
Downloads
References
Cardozo, S., Acevedo, F., Fernández, T., Míguez, M.N. y Patrón, R. (2014). Transición entre ciclos: marco analítico. En T. Fernández y A. Ríos (Eds.), El tránsito entre ciclos en la Educación Media y Superior de Uruguay. Montevideo: Udelar-CSIC-FCS.
Castañeda-Rentería,L. y Rodrigues Araújo, E. (2021). Atrapadas en casa: maternidad(es), ciencia y Covid19. Brazilian Journal of Education, Technology and Society (BRAJETS), 14, 7586. http://dx.doi.org/10.14571/brajets.v14.se1.2021.7586
David, M. E. (2015). Women and gender equality in higher education? Education Sciences, 5(1), 10-25.
Dirección General de Planeamiento (2019) Estadísticas Básicas de la Universidad de la República 2019. Montevideo: Udelar.
Durán, M. M. (2012). La transversalidad de género en la educación superior: propuesta de un modelo de implementación. Posgrado y Sociedad, 12(1), 23-43.
Fernández, T. y Ríos, A. (2014). El tránsito entre ciclos en la Educación Media y Superior de Uruguay. Montevideo: Udelar-CSIC-FCS.
García de Fanelli, A., & Jacinto, C. (2010). Equidad y educación superior en América Latina: el papel de las carreras terciarias y universitarias. Revista Iberoamericana de educación superior, 1(1), 58-75
González, R. (2009). Estudios de Género en educación: una rápida mirada. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S140566662009000300002&lng=es&nrm=iso>
Henderson, E. F. (2015). Gender Pedagogy. In Gender Pedagogy: Teaching, Learning and Tracing Gender in Higher Education (pp. 94-116). Palgrave Pivot, London.
IESALC/UNESCO(2021). Mujeres en la Educación Superior: ¿la ventaja femenina ha puesto fin a las desigualdades de género? https://www.iesalc.unesco.org/wpcontent/uploads/2021/03/Lasmujeresenlaeducacio%CC%81nsuperior_120321.pdf
Infante Castañeda, C., Peláez Ballestas, I., & Giraldo Rodríguez, L. (2021). Covid19 y género: efectos diferenciales de la pandemia en universitarios. Revista mexicana de sociología, 83(spe), 169-196. https://doi.org/10.22201/iis.01882503p.2021.0.60072
Lagarde, M. (1996). Género y feminismo. Desarrollo humano y democracia. España: Horas y horas y el Instituto de la Mujer.
Lamas, M. (1996). La perspectiva de género. Revista de Educación y Cultura de la sección, 47, 216-229.
Martínez-Labrín, S., y Bivort-Urrutia, B. (2014). Procesos de producción de subjetividad de género en el trabajo académico: Tiempos y espacios desde cuerpos femeninos. Psicoperspectivas, 13(1), 15-22.doi: http://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivasVol13Issue1fulltext334
Matarranz, M., & Ramírez, E. (2018). Igualdad de género y Educación Superior: Retos por alcanzar en la Unión Europea. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 26(69). http://dx.doi.org/10.14507/epaa.26.2590
Ministerio de Educación y Cultura (2021) Anuario Estadístico de Educación 2019. Montevideo: Uruguay.
Munévar, D. I. y Villaseñor, M. L. (2005). Transversalidad de género. Una estrategia para el uso político-educativo de sus saberes. La ventana. Revista de estudios de género, 3(21), 44-68.
Muñoz Repiso, M. (2010). Mujer y educación en la Unión Europea. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 8 (2), 188-200.
OCDE (2017) The Pursuit Gender Equality. An uphill battle. OECD Publishing. https://read.oecdilibrary.org/socialissuesmigrationhealth/thepursuitofgenderequality_9789264281318en#page1
Ordorika, I. (2015). Equidad de género en la Educación Superior. Revista de la educación superior, 44 (174), 717.
Palma Campos, C. (2020). De académicas, pandemia, encierro y bitácoras: Experiencias de algunas universitarias en el contexto del COVID19. Revista Reflexiones, 99(2). doi: https://doi.org/10.15517/rr.v99i2.42271
Papadópulos, J., & Radakovich, R. (2006). Educación superior y género en América Latina y el Caribe. https://www.ses.unam.mx/curso2013/pdf/Papado%CC%81pulos%202006.pdf
Reyes Pérez, L., Burdiles Cisternas, C., Jerez Yánez,J. y Zazo Moratalla, A. (2021). Universidades generizadas y mercantilizadas. Implicancias para las mujeres trabajadoras en tiempo de pandemia. Polis Revista Latinoamericana, 20(59), 39-58.doi: http://dx.doi.org/ 10.32735/ S07186568/2021N591591
Rodríguez, P. (2014). Oportunidades y riesgos en el acceso a la educación superior en el marco del Centro Universitario de la Región Este. En T. Fernández y A. Ríos (Eds.), El tránsito entre ciclos en la Educación Media y Superior de Uruguay. Montevideo: Udelar-CSIC-FCS.
Sáenz, M. J. (2021). Géneros y justicia: el género de la “cultura institucional interna” en la Corte Suprema argentina. Revista de la Facultad de Derecho, 51 (2), e20215106. DOI: 10.22187/rfd2021n51a
Silander, C., Haake, U., y Lindberg, L. (2013). The different worlds of academia: a horizontal analysis of gender equality in Swedish higher education. Higher Education, 66(2), 173-188
UNESCO (2014) Igualdad de género. En: Indicadores UNESCO de cultura para el desarrollo. Manual Metodológico. París. UNESCO.
Copyright (c) 2022 Pilar Rodríguez Morales, Mauricio Castillo Fernández, Juan Martín Soca de Iñigo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal provides open access to its content, based on the principle that providing the public with free access to research helps a greater global exchange of knowledge
Revista de la Facultad de Derecho. Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional License.